OUTBACK adventure - Reisverslag uit Lightning Ridge, Australië van PetraenHarold - WaarBenJij.nu OUTBACK adventure - Reisverslag uit Lightning Ridge, Australië van PetraenHarold - WaarBenJij.nu

OUTBACK adventure

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

25 Januari 2014 | Australië, Lightning Ridge

Ja,ik ben er nog ,down under, nu in mijn uppie! Best raar zo zonder mijn lief, maar het is de moeite waard en ik ben er trots op dat ik dit zo doe én GENIET!

Een avontuur, zoals deze héle reis, dat was het zeker!
Naar Lightning Ridge (LR): 700 km vanaf Barrington, zo'n 8 uren rijden.
Nog steeds New South Wales, dat wel, maar totaal anders dan wat ik tot nu toe heb meegemaakt en gezien:
Ik kreeg een lift aangeboden van Alison, wiens dochter Emma van 23 verhuisde naar LR vanwege een baan als óccupational therapist'..
Er is een stimuleringsprogframma van de overheid dat jonge mensen motiveert om naar de outback te gaan, banen zijn er daar volop, maar liefhebbers veel minder; enfin Emma had er zin in en kreeg direct een jaarcontract..
Veel spul dus, in 2 auto's én plek voor nog 1 passagier: YES me!

De rit viel mij enorm mee in de Toyota 4-wheel-drive en dankzij de goede chauffeuse!
Het landschap veranderde onderweg in steeds meer vlakten en van het weinige groen wat er momenteel nog is, was daar weinig van over: droogte dus geel landschap, steeds meer de bekende oranje kleur ook én kaler.
Tamworth is de laatste stad, daarna kleinere dorpen met steeds langere afstanden ertussen, zo'n 80 km ertussen vaak. Wél asfalt hoor!
Lightning Ridge wordt voor de toerist gepromoot om zijn opaalmijnen, die heb ik niét bezocht! Wél de hutjes/bouwsels/krotten waar de gelukzoekers wonen. Mega bulten in het landschap waar men is gaan graven, op zoek naar opaal. Veel roest en armoede én droogte. Wat ik wél heb gedaan:

60 km verderop was ónze verblijfplaats, op Bangate station (vanaf de ingang van de station was het nóg 8 km oranje 'dirt-road') eigenaren Pam&Doug zijn vrienden van de vriendin van..... maakt allemaal niet uit. want ze ontvangen maar wat graag gasten!
Bangate station is een 'sheepfarm' van 72.000 acres (1-2,2 ha!) en 21.000 (ahum) Merino-schapen. Enorm dus!
De 'homestead' is een huis rond 1840 gebouwd voor origineel 3 gezinnen, het heeft aldus 8 slaapkamers, dus plek zat! En zoals ik al zei, gasten ontvangen graag, zo gauw komt er niet iemand langs, daar "buitenuit'!
In 1 woord "overweldigend".

Al 14 maanden hebben ze daar géén regen gahad, met alle gevolgen vandien. De schapen moeten bijgevoerd worden. Het gras of wat dan ook groeit NIET.
De Kangaroos, Emoes, vogels, allemaal zijn ze hongerig en ja, die heb ik daar wel gezien!
Ik heb heel veel gezien én meegeholpen tijdens die dagen. En bere gezellige avonden gehad én in een Artesian Bore bath tijdens zonsondergang gebadderd (het gebied ligt op The Great Artesian Basin: natuurlijk ondergronds, zout,heet, (tot wel 52gradenCelsius) water) én kleiduiven schieten én ....zoveel meer!
Foto's om het verhaal aan te vullen......


  • 31 Januari 2014 - 08:06

    Jeannette De Vries:

    Wauw wat een belevenissen in je eentje, wat zou Harold daar graag bij zijn geweest. geniet lekker verder, genietn wij met je mee via je fotos en verslag..

  • 31 Januari 2014 - 09:35

    Aletta Nieboer:

    Lieve Petra,

    wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Ik gun het je zo!!
    Wat een enthousiaste verhalen.
    Blijf genieten en je mag heel trots zijn op jezelf!
    Heel veel liefs, ook namens Lieme,

    Aletta

  • 31 Januari 2014 - 09:52

    ALI BRONGER:

    Petra,
    Dat doe je goed. Overal voor open staan en laat het tot je komen. Een super mooie ervaring
    die ze niet van je kunnen afnemen.
    Harold hebben we al weer gesproken. Gaat goed met hem.
    Lieve Petra liefs van ons
    Ali en Jaap

  • 31 Januari 2014 - 14:27

    Nelleke:

    heerlijk dat we je avonturen op deze manier kunnen meebeleven! liefs, N

  • 01 Februari 2014 - 20:02

    José Magrijn:

    Lieve Petra.

    Wat een fantastisch groot avontuur is deze reis! Ik vind je een kanjer hoor dat je nu in je eentje zo verder gaat.
    En die prachtige foto's. Ik geniet elke keer weer van je verhalen en plaatjes.
    Nog lekker een maand te gaan!!
    Harold zal wel balen dat hij weer in het koude Nederland is.
    Petra, geniet nog maar lekker van dit indrukwekkende en veelzijdige land!
    Liefs van José. xx

  • 02 Februari 2014 - 01:56

    Rymke:

    Wauw Petra, wat een machtige ervaring!! Super gaaf hoor, hoe warm was het daar?
    Ik ben dit weekend met Quinn en mother-in-law in Adelaide, het is hier nu 45 graden, pretty bloody hot dus... Haha! Geniet van de laatste maand en we contacten nog!
    Ps. Heb mijn examen gehad!!! Een 7.5 overall!! Woe hoe! X

  • 02 Februari 2014 - 06:07

    Petra:

    Lieve allemaal!
    Fijn van jullie te horen!
    De outback was een ervaring die in mijn ziel gegriefd zit! Temperatuur daar HOT ofcourse 40+! Keep your hat on sunshine@

  • 07 Februari 2014 - 15:36

    Dries.:

    Allereerst sorry voor m'n late reactie. Dringende en 'n aantal vervelende zaken hadden mijn aandacht nodig.
    Nu is alles opgelost. Zodoende kon ik wo jl. jou mailen. Dacht ik. Verhaal was klaar( en zelfs nog een afspraak
    met H.D. gemaakt ). Ook dat kon ik jou noch efkes mailen. Versturen maar, tekst foetsie. Bliksem nog aan toe! Dus goeie lieve DeepDownUndergangster,
    Hier de nieuwe meel. Uit een nat Ljouwert.
    Het blijft genieten. Voor jou daar in New South Wales en voor mij genieten van jouw verhalen, geïllustreerd met prachtige foto's. Plaatjes om nog eens en nog eens te zien. En wat ken it skele ju, dat febrewaris maar 28 dagen heeft. Nog lekker een "maand" te gaan.Keep your hat on en genieten.
    Indulgence past ook wel bij jou. Alhoewel je ook zeker oog hebt voor de ander, is mijn (prettige) ervaring.
    Dus met aardige Aussies en NederAussies om je heen ga je vast nog veel beleven. Nog meer gastvrijheid en vriendelijkheid. Als je over "n moanne weer thuis bent moeten we maar nagenieten met de maps erbij. Want al die namen van plaatsen en terrotories, 't duizelt mij af en toe.
    Do 13/2 Zijlstra in Franeker. Nieuwste CD reeds ontvangen. Australië is leuker nu! Zo: geniet ze, voel de stilte, geniet van de sterrenhemels, veel INDULGENCE toegewenst!!
    Van een snotteriche vriend een lieve groet.
    DRIES.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Lightning Ridge

Actief sinds 28 Nov. 2011
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 6268

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 Maart 2014

AUSSIE SUMMER 2013-2014

02 December 2011 - 13 Januari 2012

Our trip downunder!

Landen bezocht: